Tuesday, January 17, 2006

Op audiëntie bij de Wilde Keizer - is dit weiland wel de piste?

Na weer een goede poederdump 's nachts ben ik weer lekker aan het skieën geslagen, en het leek me leuk om de zwarte piste 1, van Hochbrixen naar Brixen im Thale te nemen. Helemaal omdat die niet geprepareerd was, dus lekker door de poeder ploegen zou zijn...
En poeder ploegen werd het, want op een gegeven moment was ik (en ik was gelukkig niet de enige) de piste kwijtgeraakt, en moest ik via allerlei weilanden mijn weg vervolgen.


Helaas was het zicht dermate slecht dat ik ook niet kon zien hoe ik wel op de piste kon komen. Op bovenstaande foto viel het zicht nog wel mee, maar dat verslechterde steeds meer...


Op zich niet zo leuk, maar gelukkig was de helling redelijk bewoond: ik moest een paar weggetjes oversteken, en passeerde zo af en toe wat huizen of schuren.

Toch was ik het op een gegeven moment wel een beetje zat, want door het slechte zicht, en doordat ik niet verkeerd uit wilde komen, skiede ik wat te behoedzaam (dat wil zeggen: te langzaam), waardoor ik af en toe stil kwam te staan. En om dan weer een stukje door poeder die tot boven je knieën komt te 'lopen', is aardig vermoeiend.

Gelukkig had ik mijn Navman bij me, en toen ik het echt zat begon te worden zag ik dat ik op een meter of 950 hoogte zat, en dus niet al te ver meer van Brixen verwijderd was. Dat gaf me wat hoop, en ja hoor, het zicht werd iets beter, en ik hoefde alleen maar een stukje te traverseren om weer op de piste uit te komen...

Labels:

Saturday, January 14, 2006

Op audiëntie bij de Wilde Keizer - de dimensies van de pistekaart

Nog iets wat ik in mijn eerdere post over mijn bezoek aan het Wilder Kaiser gebied was vergeten te vertellen: de pistekaart.
De pistekaart van het gebied is namelijk niet erg handig. Helemaal als het bewolkt is en je weinig oriëntatiepunten hebt. Waarschijnlijk komt het doordat er een groot aantal verschillende bergen in het gebied zijn, waardoor het ook best lastig tekenen is voor de pistekaart-tekenaar. Gelukkig hebben ze er iets op gevonden: een 3D pistekaart!
Deze is heel klein opvouwbaar, dus je kan hem gewoon meenemen in je zak. Hij is van plastic gemaakt, dus gaat ook niet al te snel stuk. En als je hem uitvouwt krijg je een echt 3D kaartje te zien! Voor 5 euro kan je hem kopen bij de kassa's van de liften. Zie hier voor meer info (Engelstalig).

Labels:

Op audiëntie bij de Wilde Keizer - de kruiwagentent

In mijn vorige verhaal over ons bezoek aan de Skiwelt, ben ik nog een paar punten vergeten te noemen. Zo heeft Hosseklos Henkie, één van mijn reisgenoten, me erop gewezen dat ik niks heb geschreven over de culinaire geneugten van Ellmau.
Hij doelde daarmee op het restaurant Lobewein, aan de Dorf 22 gevestigd, dat in de Nederlandse volksmond 'die vleestent' of 'de kruiwagentent' genoemd wordt. De reden is hieronder zichtbaar.

Voor prijzen waar je in Nederland net een broodje shoarma kan kopen, krijg je hier een heerlijke 'A Fuhre Mist', oftwel een mestkar, gevuld met friet en vlees. Behalve deze kruiwagen hebben ze er nog meer gerechten, voornamelijk vlees en een klein beetje vis. Als vegetariër loop je waarschijnlijk huilend het restaurant uit...

Erg lekker om je even goed vol te stoppen na een dagje skieën, maar je moet er zeker niet dagelijks gaan eten. De bediening is in het algemeen aardig en attent, en je kan er zeker ook jonge kinderen mee naartoe nemen.

Laat je alleen niet afschrikken door de dames in de bediening, die zijn wel behoorlijk nors (en oud) en zouden niet misstaan in een spookhuis, maar die zijn er toch alleen om mensen een plek te geven. Als je dat hebt overleefd, krijg je gewoon een vriendelijke ober...

Labels:

Thursday, January 12, 2006

Op audiëntie bij de Wilde Keizer: een prachtig bezoek

In de week van oudejaarsdag 2005 tot 7 januari 2006 ben ik wezen skieën in Skiwelt Wilder Kaiser Brixental. We verbleven deze week met ons groepje in het centrum van Ellmau, in appartement Sternhof.
De rest van onze groep was de 30 december al met de auto vertrokken, maar aangezien ik die dag nog moest werken ben ik met het vliegtuig gegaan (met de KLM op München gevlogen). Het was een goede dag om in Nederland alvast in winterstemming te komen. Het sneeuwde namelijk ontzettend. Helaas had dit wel als gevolg dat mijn vlucht 3 uur later vertrok dan gepland, omdat er op Schiphol maar één baan beschikbaar was voor dalen én landen. Wel een mooi gezicht daar trouwens, een stuk of 15 sneeuwschuivers in formatie over de landingsbaan. Jammer genoeg waren de batterijen van mijn fototoestel leeg, dus geen foto's hiervan...

Door mijn reisgenoten, die al rond een uur of 5 's middags in Ellmau waren aangekomen, werd ik opgehaald, zodat ik om een uur of 3 's nachts in Ellmau was. Toen ik de volgende ochtend wakker werd was er nog een redelijke sneeuwdump gevallen van een centimeter of 20, en keek ik naar dit pittoreske uitzicht:Meteen even wat boodschappen en dergelijke gedaan, en genoten van het dorpje, dat in tegenstelling tot veel Franse skidorpen ook een écht dorp is, waar mensen wonen en werken. Het zag er erg mooi uit met de verse laag sneeuw. De prijzen in de winkels vielen best mee, en er waren ook meerdere, redelijk grote, supermarkten.

's Middags was het natuurlijk tijd om te skieën. De zon scheen die middag nog even, om vervolgens pas op donderdag weer echt terug te komen. Zondag tot en met dinsdag heeft het eigenlijk bij voortduring gesneeuwd, met af en toe een kleine pauze. En dat betekende natuurlijk heerlijke poeder op de pistes! Hieronder een foto op de zaterdag genomen, vanuit de 8 persoons gondeltjes vanuit Scheffau, de Brandstadl (61&62).



Je kan twee skipassen nemen als je in het Wilder Kaiser gebied zit. Ten eerste de pas voor de Skiwelt zelf, waarmee je in het gebied rond de Hohe Salven kan skieën (met Ellmau, Going, Scheffau, Söll, Itter, Hopfgarten en Brixen im Thale) en het gebied bij Westendorf. Die twee zijn met een busverbinding Brixen - Westendorf verbonden. Ten tweede de Kitzbüheler Alpen skipas, die naast het gebied van de Wilder Kaiser ook geldig is in het hele gebied van Kitzbühel, St Johann in Tirol, Wildschönau en Alpbachtal. Ik had deze week de laatste genomen, omdat ik dacht dat met de nieuwe KiWest lift (foto hieronder) in het gebied van Westendorf de verbinding naar Kitzbühel goed te nemen was.

Dit viel alleen vanuit Ellmau een beetje tegen. Om half negen gestart in Ellmau, was ik om een uur of 10 in Westendorf, en om een uur of half 12 pas in het gebied van Kitzbühel (bij de Pengelstein liften in de buurt van Holzham). Als je niet te laat terug wil zijn, heb je dus maar een uurtje om daar te skieën. Al met al leuk om een keer gedaan te hebben, maar de volgende keer zou ik het niet doen als ik in Ellmau zit. Als je in Westendorf zit lijkt het me wel iets om te overwegen, dan zit je er een stuk dichterbij.

Maar de Skiwelt zelf is op zich al groot genoeg om je een week prima te vermaken. Ben bijvoorbeeld een keer naar Söll gegaan, een prachtig dorpje (foto hieronder).

Gelukkig was het niet de hele week zo bewolkt als toen in Söll, en met zoveel verse sneeuw en de blauwe lucht ziet eigenlijk alles er prachtig uit:

Omdat ik op tijd mijn bed uit kon komen (zelfs op 1 januari voor negenen bij de lift), en geen uren hoef koffie te drinken, was het 's ochtends echt genieten, helemaal met de verse poeder. Op het stukje sneeuw op de foto hieronder was alleen een sneeuwscooter me voor geweest:

Het merendeel van de pistes in het skigebied zijn blauw of rood. Ben slechts een paar zwarte pistes tegengekomen: ééntje op de Hohe Salven (foto hieronder), een stukje dalafdaling naar Scheffau en een stukje naar Ellmau. Hoewel er een waarschuwing stond bij de piste op de Hohe Salven dat hij alleen voor zeer goede skieërs is, viel die me erg mee.

Het liftenpark in het gebied is in het algemeen erg modern. Veel ontkoppelbare stoeltjesliften en snelle gondeltjes. Maar er zijn ook best een aantal sleepliften en vaste stoeltjesliften. De meest nostalgische lift is de 1 persoons stoeltjeslift zonder voetsteun, de nummer 22 de Hohe Salven op (foto hieronder). Daar sluit je je stoeltje met een kettinkje zoals je die ook in zweefmolens op de kermis vindt, en de palen zijn niet van staal maar van beton!

Ook grappig zijn de Eibergbahnen, waar twee stoeltjesliften de palen delen:

Al met al vind ik de Skiwelt een prima skigebied (hoop dat dat wel uit de foto's is gebleken), en Ellmau een erg leuk plaatsje om in het gebied te verblijven. Qua grootte is het gebied vergelijkbaar met grotere Franse gebieden, maar daar heb je zelden zo'n gezellig dorp bij. Erg leuk is ook dat het gebied relatief laag ligt en je daarom erg veel tussen de bomen door skiet - hoewel het bij Westendorf wat kaler was.

En het prijspeil viel hier reuze mee (vergeleken met Frankrijk): je hoeft geen lading euro's uit te geven om lekker en voedzaam op de piste te eten, of 's avonds in het dorp. Kortom: een aanrader!

Tips:

  • Als je in Ellmau zit heb je niet veel aan de pas met Kitzbühel erbij, tenminste, als je graag per ski naar Kitzbühel wil. Dan niet doen dus!
  • De skiroutes, waarvan sommigen niet op de pistekaart staan, maar wel op de borden op de piste, zijn erg leuk, mits er natuurlijk voldoende sneeuw ligt. Niet heel moeilijk te skieën, wel landschappelijk erg mooi en je komt weinig skieërs tegen. Bij Ellmau heb je de 80c en d naar het dalstation van de Hartkaiserbahn, de skiroute Ellmau-Scheffau, en de Moderer skiroute naar Scheffau.
  • Als het druk is in het skigebied rond Ellmau, en je hebt niks tegen sleepliften, ga dan skieën op de pistes bij de Ranhartlift (87). Dit zijn redelijk ruime carve-pistes waar het erg rustig is. Vanaf de rode aan de buitenkant van het gebied kan je ook op de mooie skiroute 80c naar het dal terechtkomen (foto's hieronder).



Meer foto's op Flickr!
Veel links over het Wilder Kaiser gebied: zie hier.

Labels:

Tuesday, January 10, 2006

Navman A300 Sport.Tool

Sinds afgelopen zomer ben ik de trotse eigenaar van de Navman A300 Sport.Tool, een GPS tool die allerlei gegevens van je prestaties bijhoudt tijdens sporten. De A300 is speciaal bedoeld voor het skieën, en ik heb hem eindelijk uit kunnen proberen, vorige week in Ellmau.

Er zijn een aantal zaken instelbaar in de Navman, waaronder:


  • Tijd in 24 uurs of 12 uurs notatie
  • Datum notatie: DD-MM of andersom
  • De eenheden: meters en kilometers of andere maten
  • Calc up on/off: of de meters die je omhoog gaat ook worden meegeteld in de afgelegde hoogtemeters, of niet.

Al met al ben ik prima te spreken over dit apparaatje.

Je draagt hem op je linkerbovenarm, met een elastische band, en daar is hij prima te bedienen met de twee bedieningsknoppen waar je alles mee kan doen. De display is prima afleesbaar, zeker als je stilstaat. Tijdens het skieën is het niet super prettig kijken - als je echt hard gaat moet je niet proberen je snelheid af te lezen. Maar dat geeft niet, want hij onthoudt de maximumsnelheid.

Wat houdt hij allemaal bij:

  • Totaal afgelegde afstand
  • Totaal afgelegde hoogtemeters - afhankelijk of je Calc up aan hebt staan of niet, telt hij wel of niet de meters mee die je in de lift aflegt.
  • Gemiddelde snelheid
  • Maximum snelheid

Verder houdt hij automatisch zogenaamde 'laps' bij. Wanneer je langere tijd stilstaat, of - met Calc up aan - omhoog gaat, beschouwt hij de huidige lap als afgerond. Ga je weer bewegen dan start hij weer een nieuwe lap. Hij heeft natuurlijk wat tijd nodig om te merken dat je omhoog gaat - hij moet ook geen nieuwe lap aanmaken als je een klein heuveltje omhoog skiet. Mooi is dat hij dan weet dat hij enige tijd nodig had om dit te concluderen, en de afgelegde afstand in die tijd netjes van het totaal aftrekt. Per lap houdt hij de afgelegde afstand en de tijd bij.

Een klein nadeel is dat je hem helaas niet aan kan sluiten op een computer. Als je op een dag veel 'laps' maakt is het niet handig om al die gegevens zelf in een excel sheet in te typen.

Ondanks dat ik wel eens gehoord heb dat een LCD display niet al te koud zou mogen worden, heb ik hier niks van gemerkt. Afgelopen week is het -7 geweest, en toen heeft hij gewoon prima gefunctioneerd. In de gebruiksaanwijzing staan er trouwens geen opmerkingen over, dus ik ga er van uit dat hij er goed tegen zou moeten kunnen.

Wat de exacte prijs van het apparaat is weet ik niet (ik heb hem gekregen), maar om te krijgen is het sowieso een erg leuk apparaat, en als je het er voor over hebt is het het best waard om hem te kopen!

Labels: