Tuesday, January 10, 2006

Navman A300 Sport.Tool

Sinds afgelopen zomer ben ik de trotse eigenaar van de Navman A300 Sport.Tool, een GPS tool die allerlei gegevens van je prestaties bijhoudt tijdens sporten. De A300 is speciaal bedoeld voor het skieën, en ik heb hem eindelijk uit kunnen proberen, vorige week in Ellmau.

Er zijn een aantal zaken instelbaar in de Navman, waaronder:


  • Tijd in 24 uurs of 12 uurs notatie
  • Datum notatie: DD-MM of andersom
  • De eenheden: meters en kilometers of andere maten
  • Calc up on/off: of de meters die je omhoog gaat ook worden meegeteld in de afgelegde hoogtemeters, of niet.

Al met al ben ik prima te spreken over dit apparaatje.

Je draagt hem op je linkerbovenarm, met een elastische band, en daar is hij prima te bedienen met de twee bedieningsknoppen waar je alles mee kan doen. De display is prima afleesbaar, zeker als je stilstaat. Tijdens het skieën is het niet super prettig kijken - als je echt hard gaat moet je niet proberen je snelheid af te lezen. Maar dat geeft niet, want hij onthoudt de maximumsnelheid.

Wat houdt hij allemaal bij:

  • Totaal afgelegde afstand
  • Totaal afgelegde hoogtemeters - afhankelijk of je Calc up aan hebt staan of niet, telt hij wel of niet de meters mee die je in de lift aflegt.
  • Gemiddelde snelheid
  • Maximum snelheid

Verder houdt hij automatisch zogenaamde 'laps' bij. Wanneer je langere tijd stilstaat, of - met Calc up aan - omhoog gaat, beschouwt hij de huidige lap als afgerond. Ga je weer bewegen dan start hij weer een nieuwe lap. Hij heeft natuurlijk wat tijd nodig om te merken dat je omhoog gaat - hij moet ook geen nieuwe lap aanmaken als je een klein heuveltje omhoog skiet. Mooi is dat hij dan weet dat hij enige tijd nodig had om dit te concluderen, en de afgelegde afstand in die tijd netjes van het totaal aftrekt. Per lap houdt hij de afgelegde afstand en de tijd bij.

Een klein nadeel is dat je hem helaas niet aan kan sluiten op een computer. Als je op een dag veel 'laps' maakt is het niet handig om al die gegevens zelf in een excel sheet in te typen.

Ondanks dat ik wel eens gehoord heb dat een LCD display niet al te koud zou mogen worden, heb ik hier niks van gemerkt. Afgelopen week is het -7 geweest, en toen heeft hij gewoon prima gefunctioneerd. In de gebruiksaanwijzing staan er trouwens geen opmerkingen over, dus ik ga er van uit dat hij er goed tegen zou moeten kunnen.

Wat de exacte prijs van het apparaat is weet ik niet (ik heb hem gekregen), maar om te krijgen is het sowieso een erg leuk apparaat, en als je het er voor over hebt is het het best waard om hem te kopen!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home