Thursday, January 12, 2006

Op audiëntie bij de Wilde Keizer: een prachtig bezoek

In de week van oudejaarsdag 2005 tot 7 januari 2006 ben ik wezen skieën in Skiwelt Wilder Kaiser Brixental. We verbleven deze week met ons groepje in het centrum van Ellmau, in appartement Sternhof.
De rest van onze groep was de 30 december al met de auto vertrokken, maar aangezien ik die dag nog moest werken ben ik met het vliegtuig gegaan (met de KLM op München gevlogen). Het was een goede dag om in Nederland alvast in winterstemming te komen. Het sneeuwde namelijk ontzettend. Helaas had dit wel als gevolg dat mijn vlucht 3 uur later vertrok dan gepland, omdat er op Schiphol maar één baan beschikbaar was voor dalen én landen. Wel een mooi gezicht daar trouwens, een stuk of 15 sneeuwschuivers in formatie over de landingsbaan. Jammer genoeg waren de batterijen van mijn fototoestel leeg, dus geen foto's hiervan...

Door mijn reisgenoten, die al rond een uur of 5 's middags in Ellmau waren aangekomen, werd ik opgehaald, zodat ik om een uur of 3 's nachts in Ellmau was. Toen ik de volgende ochtend wakker werd was er nog een redelijke sneeuwdump gevallen van een centimeter of 20, en keek ik naar dit pittoreske uitzicht:Meteen even wat boodschappen en dergelijke gedaan, en genoten van het dorpje, dat in tegenstelling tot veel Franse skidorpen ook een écht dorp is, waar mensen wonen en werken. Het zag er erg mooi uit met de verse laag sneeuw. De prijzen in de winkels vielen best mee, en er waren ook meerdere, redelijk grote, supermarkten.

's Middags was het natuurlijk tijd om te skieën. De zon scheen die middag nog even, om vervolgens pas op donderdag weer echt terug te komen. Zondag tot en met dinsdag heeft het eigenlijk bij voortduring gesneeuwd, met af en toe een kleine pauze. En dat betekende natuurlijk heerlijke poeder op de pistes! Hieronder een foto op de zaterdag genomen, vanuit de 8 persoons gondeltjes vanuit Scheffau, de Brandstadl (61&62).



Je kan twee skipassen nemen als je in het Wilder Kaiser gebied zit. Ten eerste de pas voor de Skiwelt zelf, waarmee je in het gebied rond de Hohe Salven kan skieën (met Ellmau, Going, Scheffau, Söll, Itter, Hopfgarten en Brixen im Thale) en het gebied bij Westendorf. Die twee zijn met een busverbinding Brixen - Westendorf verbonden. Ten tweede de Kitzbüheler Alpen skipas, die naast het gebied van de Wilder Kaiser ook geldig is in het hele gebied van Kitzbühel, St Johann in Tirol, Wildschönau en Alpbachtal. Ik had deze week de laatste genomen, omdat ik dacht dat met de nieuwe KiWest lift (foto hieronder) in het gebied van Westendorf de verbinding naar Kitzbühel goed te nemen was.

Dit viel alleen vanuit Ellmau een beetje tegen. Om half negen gestart in Ellmau, was ik om een uur of 10 in Westendorf, en om een uur of half 12 pas in het gebied van Kitzbühel (bij de Pengelstein liften in de buurt van Holzham). Als je niet te laat terug wil zijn, heb je dus maar een uurtje om daar te skieën. Al met al leuk om een keer gedaan te hebben, maar de volgende keer zou ik het niet doen als ik in Ellmau zit. Als je in Westendorf zit lijkt het me wel iets om te overwegen, dan zit je er een stuk dichterbij.

Maar de Skiwelt zelf is op zich al groot genoeg om je een week prima te vermaken. Ben bijvoorbeeld een keer naar Söll gegaan, een prachtig dorpje (foto hieronder).

Gelukkig was het niet de hele week zo bewolkt als toen in Söll, en met zoveel verse sneeuw en de blauwe lucht ziet eigenlijk alles er prachtig uit:

Omdat ik op tijd mijn bed uit kon komen (zelfs op 1 januari voor negenen bij de lift), en geen uren hoef koffie te drinken, was het 's ochtends echt genieten, helemaal met de verse poeder. Op het stukje sneeuw op de foto hieronder was alleen een sneeuwscooter me voor geweest:

Het merendeel van de pistes in het skigebied zijn blauw of rood. Ben slechts een paar zwarte pistes tegengekomen: ééntje op de Hohe Salven (foto hieronder), een stukje dalafdaling naar Scheffau en een stukje naar Ellmau. Hoewel er een waarschuwing stond bij de piste op de Hohe Salven dat hij alleen voor zeer goede skieërs is, viel die me erg mee.

Het liftenpark in het gebied is in het algemeen erg modern. Veel ontkoppelbare stoeltjesliften en snelle gondeltjes. Maar er zijn ook best een aantal sleepliften en vaste stoeltjesliften. De meest nostalgische lift is de 1 persoons stoeltjeslift zonder voetsteun, de nummer 22 de Hohe Salven op (foto hieronder). Daar sluit je je stoeltje met een kettinkje zoals je die ook in zweefmolens op de kermis vindt, en de palen zijn niet van staal maar van beton!

Ook grappig zijn de Eibergbahnen, waar twee stoeltjesliften de palen delen:

Al met al vind ik de Skiwelt een prima skigebied (hoop dat dat wel uit de foto's is gebleken), en Ellmau een erg leuk plaatsje om in het gebied te verblijven. Qua grootte is het gebied vergelijkbaar met grotere Franse gebieden, maar daar heb je zelden zo'n gezellig dorp bij. Erg leuk is ook dat het gebied relatief laag ligt en je daarom erg veel tussen de bomen door skiet - hoewel het bij Westendorf wat kaler was.

En het prijspeil viel hier reuze mee (vergeleken met Frankrijk): je hoeft geen lading euro's uit te geven om lekker en voedzaam op de piste te eten, of 's avonds in het dorp. Kortom: een aanrader!

Tips:

  • Als je in Ellmau zit heb je niet veel aan de pas met Kitzbühel erbij, tenminste, als je graag per ski naar Kitzbühel wil. Dan niet doen dus!
  • De skiroutes, waarvan sommigen niet op de pistekaart staan, maar wel op de borden op de piste, zijn erg leuk, mits er natuurlijk voldoende sneeuw ligt. Niet heel moeilijk te skieën, wel landschappelijk erg mooi en je komt weinig skieërs tegen. Bij Ellmau heb je de 80c en d naar het dalstation van de Hartkaiserbahn, de skiroute Ellmau-Scheffau, en de Moderer skiroute naar Scheffau.
  • Als het druk is in het skigebied rond Ellmau, en je hebt niks tegen sleepliften, ga dan skieën op de pistes bij de Ranhartlift (87). Dit zijn redelijk ruime carve-pistes waar het erg rustig is. Vanaf de rode aan de buitenkant van het gebied kan je ook op de mooie skiroute 80c naar het dal terechtkomen (foto's hieronder).



Meer foto's op Flickr!
Veel links over het Wilder Kaiser gebied: zie hier.

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

ik mis echt heel, heel erg een foto van het vleespaleis of een kruiwagen met goudgele pretcylinder er naast! had je best als tip er bij kunnen zetten!!

5:00 PM, January 13, 2006  
Blogger Jon said...

Hosseklos, als je mij kan vertellen hoe die kruiwagentent heet, dan voeg ik het nog toe...

6:36 PM, January 13, 2006  
Anonymous Anonymous said...

de kruiwagent tent heet: Lobewein, is gevestigd aan Dorf 22 te Ellmau, telefoon: +43(5358)4168
eigenaar: Familie Unterlechner

dat je het ff weet! (overigens pas die naam ook wel bij dat wijf in tiroler outfit welke ronddoolde door die toko)

9:18 PM, January 13, 2006  
Anonymous Anonymous said...

Ja, hier zitten een paar mooie foto's bij!

5:18 PM, February 01, 2006  

Post a Comment

<< Home