Wednesday, August 31, 2005

Oz-en-Oisans (skigebied Alpe d'Huez)

Dorp

Oz-en-Oisans is een klein en rustig dorpje dat ligt in het skigebied van Alpe d'Huez. Vanaf Utrecht is een kleine 1100 km rijden.

Voor de après-ski hoef je er niet heen, hoewel er wel een paar restaurantjes en cafés in het dorpje zijn. Het dorp is volgens mij vrij nieuw en ziet er nog best leuk uit. Kleinschalig, gebouwen met veel hout afgewerkt. Weinig beton zoals je het wel eens op andere wintersporplaatsen in Frankrijk treft.
Er zijn een paar bakkers, skiverhuurwinkels, een supermarktje en enkele 'toeristenmeuk' winkels.

Accomodaties
Ik ben twee keer in Oz geweest. Eén keer in januari 2004 en één keer in maart 2005.

In 2004 zaten we met een man (en één vrouw) of 14 in een chalet geboekt via Sportura, genaamd 'Le Choucas'. Dit was werkelijk een ontzettend luxe chalet met sauna én jacuzzi. Die bevinden zich in de kelder van het chalet, en hoef je dus niet met andere chalets te delen. Best lekker om na een dagje skieën even in uit te rusten! Voor die groep hadden we catering geregeld via Fly In Catering Services, die ons voorzag van een uitstekende kokkin. De hele week verzorgde ze ontbijt en avondeten, en vaak ook nog een hapje rond een uur of 5, direct na het skieën. Het enige bijzondere van de kokkin was dat ze een beeje bang was voor sneeuw op de weg. Toen er maar liefst 1 cm sneeuw lag durfde ze al niet meer weg te rijden naar haar eigen pension en bleef ze slapen...
Maar al met al dus ontzettende luxe, maar qua prijs viel het nog best mee, zo'n 550 euro per persoon voor het chalet, catering en skipas. Voordeel van het gaan in een rustige (lees: goedkope) week van januari.
Het appartement lag dichtbij de kabelbaan Alpette. Het enige nadeel is dat het over de weg daarnaartoe nog best een stukje lopen was, en we dus via een redelijk steil paadje naarbeneden moesten lopen naar de lift toe, en natuurlijk ook weer terug na een vermoeiende dag skieën.

In maart 2005 hebben we met z'n zessen in chaletappartement 'Chalet des Neiges' gezeten. Deze lagen wat centraler in het dorp, dichtbij de Poutran kabelbaan, maar ook niet ver van de Alpette. Het appartement dat we hadden was prima. Niet zo ontzettend luxe als het chalet, maar wel prima in orde. Zat, net als in het chalet, een open haard in. Open haard hout was uiteraard te koop bij de receptie tegen schofterige prijzen - volgens mij was een liter benzine nog goedkoper dan een kilo haardhout. Maar gelukkig lag er overal hout klaar om gesprokkeld te worden, achtergelaten door slordige bouwvakkers. In de kelder van het appartement zijn verwarmde skilockers, dus je schoenen drogen er prima. Helaas had de beheerder een hond die er nog wel eens zijn behoefte deed. Ik zal de geur van deze verwarmde drollen maar niet verder beschrijven... In dit appartement kookten we zelf, wat prima te doen was, hoewel het keukentje niet al te ruim was. En een voordeel is dat het op nog geen 50 meter van de supermarkt en bakker ligt, dus boodschappen doen is geen probleem.

Skigebied
Het skigebied van Alpe d'Huez is zeer veelzijdig - zowel qua nivo van de pistes als qua omgeving waarin je skiet. Er is 236 km piste, waarvan de pistes variëren van bijna vlak tot diepzwart.

Het laagste punt van het gebied is het uiterst links (op de pistekaart) gelegen Vaujany (1250 m). De pistes tussen Oz en Vaujany zijn, op 'La Fare' na, lekkere blauwe pistes die tussen de bomen door lopen. Aanraders in dit gebied zijn de 'Edelweiss', een eenvoudige blauwe maar met prachtige uitzichten, en waar het over het algemeen erg rustig is, en ook 'La Fare' een heerlijke zwarte racebaan die vooral 's ochtends, als hij er vers geprepareerd bij ligt, prachtig is. Hij gaat van 1850 m naar een meter of 1200; komt iets onder Vaujany uit. Hierboven: watervalletje langs piste 'La Vaujaniate', die in maart niet al wit meer was.
Hieronder: de zon komt om een uur of 10 's ochtends net boven de berg uit. Genomen vanaf de piste 'Etourneaux', in het gebied tussen Oz en Vaujany.


De top van het skigebied is de Pic Blanc, op 3330 meter. Hiervandaan beginnen wat rode en zwarte gletsjer afdalingen. De Pic Blanc is te bereiken met de grote Pic Blanc gondel, en sinds seizoen 2004-2005 ook via de Marmottes 3, een gloednieuwe funitel van Doppelmayr. Na de Marmottes 3 kan je dan de stoeltjeslift op de gletsjer nemen om bij de Pic Blanc uit te komen.

Vanaf de Pic Blanc is het uitzicht (en de ijle lucht) adembenemend! Zelfs als de pistes daar wat te moeilijk voor je zijn zou ik er zeker een keer een kijkje nemen.
Hier rechts: uitzicht vanaf de Pic Blanc. Als je de stoeltjeslift 'Herpie' kan zien op deze foto hoef je in elk geval niet naar de opticien!

Vanaf de Pic Blanc vertrekt de ontzettend lange piste 'Sarenne', die 18 km lang is en een hoogteverschil van 1800 meter overbrugt! In het begin is de Sarenne behoorlijk pittig, aan het einde weer een stuk vlakker. Maart 2005 was hij de hele week gesloten wegens 'Manque de neige'; in januari 2004 heb ik hem wel gedaan. Voor het skieën op zich moet je hem niet doen, dan is de Tunnel veel uitdagender, maar landschappelijk is het wel een superpiste. Van de ijzige en kale gletsjerwereld kom je terecht in het dal van een lieflijk riviertje (de Sarenne), met veel naaldbomen.
De Tunnel piste is ook prachtig. Vanaf de Pic Blanc ga je de berg door via een 200 m lange tunnel, met een gedenkteken erin voor de bekende Franse skiër Lacroix, en een onbekende skiër. Deze confrontatie met je sterfelijkheid remt nog een beetje de adrenaline die op dat moment zowat je oren uit spuit... Want aan het eind van de tunnel begint de Tunnel piste. Een behoorlijk moeilijke - want steile - piste. Helaas is het er wel vaak erg druk. Daardoor is het begin van de piste één grote file, omdat niemand echt opschiet om van dat loeistijle stuk af te denderen. Verder heeft de tunnel ook wel een naam waardoor mensen die nog niet zo heel goed kunnen skieën hem toch graag proberen, en dus de boel ophouden.

De tunnel piste wordt niet geprepareerd, zoals wel meer zwarte pistes in Alpe d'Huez, als de Clocher de Macle, Combe Charbonniere, en de lager gelegen La Foret. Allemaal erg leuke pistes om te doen.

Het is een leuk avontuur om naar de kant van Auris-en-Oisans te gaan. Vanuit Alpe d'Huez kan dit alleen via de AlpAuris lift, een stoeltjeslift van Poma die eerst naar beneden gaat, tot een dalstation in het Sarenne dal, en vervolgens weer omhoog aan de andere kant van de kloof. Hij gaat aan de Alpe d'Huez kant ook nog door een tunnel, onder het begin van de landingsbaan van het vliegveld door. In maart was de kant van Auris-en-Oisans niet super meer om te skieën - erg veel papsneeuw die soms al bijna helemaal weg was. Wel heb je vanuit Auris een mooi uitzicht op het skigebied van Les 2 Alpes, dat je in de verte ziet liggen. Hier rechts: de piste 'Col' naar Auris, die nog open was, maar meer modder dan sneeuw!

Tips
- Als het echt niet hoeft, daal dan niet af naar Huez 1500. Voordat je terug bent ben je je halve dag kwijt - de Televillage lift is druk en erg traag, en de Telecentre die je vervolgens moet nemen is even erg of erger. Zonde van je waardevolle skitijd!
- Ga niet op een piste als de Combe Charbonniere of La Balme als deze zijn afgesloten. Die pistes liggen er vaak erg aanlokkelijk bij, maar het gebeurt geregeld dat er lawines voorkomen in de gebieden waar ze doorheen lopen.
- Als je voor feesten gaat, zoek dan een acco in Alpe d'Huez zelf. Maar ga je voor een leuk rustig dorpje is Oz prima, en volgens mij Vaujany en Auris ook, hoewel deze wat minder centraal in het skigebied liggen.

Labels:

Saturday, August 27, 2005

Kabelbaan als openbaar vervoer



In veel landen worden kabelbanen van bekende constructeurs als Doppelmayr en Poma ingezet voor het openbaar vervoer binnen steden. Zie bijvoorbeeld hier op ropeways.net. Gek gezicht, zo'n kabelbaan in een stad!

Tuesday, August 09, 2005

Skigebieden Les2Alpes en Alpe d'Huez 'verbonden'

In de zomerbrochure van Alpe d'Huez staat, op pagina 19, dat een skipas voor Les 2 Alpes ook twee dagen geldig is in Alpe d'Huez, en andersom. Om het vervoer tussen beide gebieden te vergemakkelijken zal er een busdienst worden opgezet. Niet verkeerd!

Labels: ,

Skiting

De gletsjers lijken er deze zomer niet zo goed voor te staan, tenminste de gletsjers in Frankrijk. Veel te weinig sneeuw, dus skieën op ijs... Wat moet je dan doen, als je toch iets 'skieërigs' wil?
Skiting! Kwam een leuke site tegen over skiting, dat wil zeggen 'skiing' en 'kiting', dus skieën en vliegeren tegelijk. Voordeel van skiting boven skieën is dat je skiting het hele jaar door gewoon kan doen, en ook in Nederland. Zie hier voor meer info.

Saturday, August 06, 2005

Bergstation kabelbaan La Plagne afgebrand

In La Plagne is gister het bergstation van de kabelbaan naar de Bellecôte gletsjer afgebrand. Om een uur of 8 's ochtends zag een herder rook uit het op 3000m hoogte gelegen station komen. Hij heeft de brandweer gewaarschuwd, die onmiddelijk met twee helicopters is gaan blussen. Echter, toen de brandweer ter plaatse kwam sloegen de vlammen al uit het dak.
De schade is groot; behalve de schade aan het station zelf, is er een piste-bully afgebrand. Verder is de hitte zo groot geworden dat de stroomdraad die het bergstation van electriciteit moet voorzien is doorgebrand, en ook de draagkabel van de kabelbaan. Daardoor zijn er twee bakjes te pletter geslagen. Een derde is in het station afgebrand. Gelukkig zat er niemand in, en zijn er gewonden gevallen.

In de zomermaanden komen er ongeveer 11000 mensen per maand naar de gletsjer toe. Niet om te zomerskieën - dat gebeurt al twee jaar niet meer - maar om er deel te nemen aan allerlei andere sportieve aktiviteiten die er georganiseerd worden. Aangezien deze kabelbaan de enige verbinding is met de gletsjer zullen die aktiviteiten niet door kunnen gaan.
De liftmaatschappij wil de kabelbaan weer operationeel hebben in begin december - een zware klus voor de techneuten van Pomagalski, omdat de bouw in de herfst moet gebeuren. Niet een ideale tijd om in het hooggebergte aan het werk te zijn.
Zie dit artikel in de Dauphiné Liberé voor meer info, of bekijk de met Google naar het Engels vertaalde versie.

Evolutie

Skipass verkoopt een T-shirt met een prima kijk op de evolutie:

Friday, August 05, 2005

Ski & milieu

Op deze site staan wat foto's van een nieuwe Poma stoeltjeslift, en een nieuwe piste in aanbouw. Is best heel leuk om te zien! Echter, als je ziet wat een bomen er gekapt worden en wat een modderboel er van zo'n mooie berg gemaakt wordt, besef je pas dat skieën best heel wat van het milieu vergt...

Thursday, August 04, 2005

Navman A300 Sport.Tool

Sinds enkele dagen ben ik in het bezit van een Navman A300 Sport.Tool. Gekregen voor mijn verjaardag! Het is een apparaatje dat je tijdens het skieën om je bovenarm draagt. Met behulp van GPS, dat tegenwoordig ook veel in auto's wordt gebruikt door navigatiesystemen, houdt het gegevens van het skieën bij.
Gegevens als: afgelegde afstand, hoogtemeters die je hebt gemaakt, maximum snelheid, gemiddelde snelheid, enzovoorts. Je kan hem zo instellen dat hij alleen 'downhill' gegevens bijhoudt. In de lift gaat hij dan automatisch uit. Ook als je niet beweegt gaat hij natuurlijk uit.
Mooi apparaatje dus! Ben erg benieuwd naar zulke gegevens. Hoe snel zou ik eigenlijk gaan? Hoeveel skitijd op een dag ben je ook echt aan het skieën?
Over dat laatste staat in een recensie op http://www.pocket-lint.co.uk/review.php?reviewId=901 dat dat nogal tegen kan vallen. De recensist heeft 6 uur geskied, en 45 minuten gelunchd, en de effectieve skitijd was slechts anderhalf uur. Dit terwijl hij (of zij) het gevoel had behoorlijk door te hebben gejakkerd! Ben dus erg benieuwd... Heb wel het idee dat een groot gedeelte van de tijd inderdaad in de liften gaat zitten. Zal in toekomstige reisverslagen natuurlijk ook de nodige gegevens die ik met deze tool heb verzameld vermelden!
Eén nadeeltje van de tool is misschien dat de LCD display niet tegen temperaturen van onder de -15 kan. Maar misschien dat ik hem dan wel onder mijn jas kan dragen; weet alleen niet zeker of hij dan nog wel GPS ontvangst heeft.
Ik hoop niet dat ik me teveel zal laten uitdagen om hoger maximumsnelheden te maken... Maar mocht ik dat toch doen dan zal dat nog wel een beetje veilig gaan, want ik heb ook een skihelm gekregen. Tenminste, die zijn lastig te krijgen op dit moment, dus een tegoedbon om er één te kopen wanneer de nieuwe collectie in de winkels ligt. Wel zo veilig.

Labels: