Saturday, March 24, 2007

Frühling in Flims - 3

voorbeschouwing - deel 1 - 2 - 3 - 4 - 5

En dan nu de dinsdag. Ik was van plan om deze dag meteen naar de Vorab te gaan, om daar de zwarte te nemen naar Alp Ruschein, en als het zou kunnen ook de freeride route 77. Daar kwam het helaas niet van, want toen ik bij de liften kwam werd er net omgeroepen dat de gondel naar Plaun dicht was wegens technische problemen.

Gelukkig was ik net de meute voor die van de gondel naar het stoeltje naar de Foppa liep, en kon ik zonder al te veel te hoeven wachten instappen.

Het werd dus hetzelfde begin als de andere dagen; stoeltje naar Foppa, stoeltje naar Naraus, en vanaf daar de Cassons op voor de freeride routes. Vanaf de Cassons kon ik het skigebied goed overzien, en ik zag inderdaad dat er op de Vorab nog geen liften draaiden, en ook geen liften van de Fuorcla naar Vorab en Crap Masegn.

Deze morgen dus maar liefst drie keer de freeride route vanaf de Cassons genomen. Gelukkig hadden maar weinig mensen er zin in, want het was zoals gewoonlijk weer lekker rustig bij mijn favoriete liftje.

Het gondeltje naar de Cassons

Het gondeltje naar de Cassons

Bovenop was het uitzicht ook weer prachtig, zoals je op dit filmpje kan zien. Hier nog een klein filmpje vanaf de piste.

Tsja, als dit alle gevolgen zijn van die technische problemen, dan is zoiets helemaal niet erg... Later hoorde ik trouwens dat de "technische problemen" een stroomstoring was.

Door de freeride route drie keer te doen, merkte ik ook de invloed van de zon op de sneeuw; de eerste keer was de verspoorde sneeuw nog hard opgevroren, en was het behoorlijk zwaar skiën. Maar de verspoorde ijsbulten werden de tweede en de derde keer een stuk zachter. Hierdoor werd de piste ook een stuk makkelijker te skiën.

Inmiddels zag ik de liften bij Fuorcla weer draaien in de verte, dus ik besloot maar eens die kant op te gaan.

Eerst afgedaald naar de voet van het stoeltje naar Mutta Rodunda, en vervolgens onder die lift door de freeride route 73 genomen.

Op de 73 onder de Mutta Rodunda lift

Op de 73 onder de Mutta Rodunda lift

Dat je op zulke freeride routes, of off-piste, altijd goed moet blijven opletten, en niet als een dolle naar beneden jakkeren, merkte ik ook vandaag weer. Op een gegeven moment zag ik dat ik bij een rand kwam, dus ik minderde mijn vaart behoorlijk. Toen zag ik dat ik hier in elk geval niet af kon skiën, want er lag een klein rotswandje aan mijn voeten. Meer naar de zijkant kon ik er wel behoorlijk af. Op onderstaande foto zie je die rotswand, met aan de rechterkant het stukje sneeuw waar ik vanaf ben gegaan.

Op de 73 onder de Mutta Rodunda lift

Vervolgens heb ik de Mutta Rodunda nog een keer genomen en via Plaun het stoeltje omhoog de Crap Sogn Gion op genomen. Het was hier de hele week al behoorlijk druk vanwege de British Open die hier werd gehouden, de Engelse freestyle kampioenschappen.

Toen naar Curnius geskied via de rode 60, om daar te lunchen.

Zicht op Curnius - vanaf de 60

Helaas was er vanaf de Curnius geen dalafdaling naar Falera of Laax mogelijk, dus na de lunch maar weer het stoeltje omhoog genomen, mooi tussen de bomen.

Vanuit het stoeltje Curnius - Cassons

Aan m'n rechterkant een mooi uitzicht naar het dal van Flims.

Vanuit het stoeltje Curnius - Cassons

Vanuit het stoeltje Curnius - Cassons

Hierna de gele 'schoolbus' lift genomen naar Crap Masegn. Inmiddels zag ik dat de slepertjes op de gletscher ook draaiden, maar ik wist niet of ik nog op tijd daar zou zijn om vanaf daar af te dalen naar Alp Ruschein. Maar vanaf Crap Masegn kan dat ook via de rode 44 piste, en qua hoogtemeters is dat ook een beste afdaling, want je daalt van 2477 naar 1774 meter.

Hieronder het uitzicht van Crap Masegn richting het dal van Alp Ruschein. Door de grillige vorm van de bergen daar ziet het sneeuwdek er prachtig uit.

Vanaf Crap Masegn - richting Alp Ruschein

Vanaf Crap Masegn - richting Alp Ruschein

Onderstaande foto is ook vanaf Crap Masegn genomen, iets meer naar links. Echt druk was het hier niet op de piste...

Vanaf Crap Masegn

De 44 zelf, naar Alp Ruschein, was ook bijzonder rustig, en lag er strak bij.

De 44 richting Alp Ruschein

Wat een super afdaling en wat een prachtig dal hier!

Vanaf de 44 richting Alp Ruschein

Vanaf de 44 richting Alp Ruschein

Vanaf de 44 richting Alp Ruschein

Eenmaal beneden kon ik rustig uithijgen in de oude stoeltjeslift die me weer naar Crap Masegn bracht. Vanaf daar meteen door geskied naar de Fuorcla om vanaf daar het gondeltje te nemen naar de Vorab. Als ik een beetje tempo zou maken, zouden de gletscherliftjes nog wel open zijn.

De gondel Fuorcla - Vorab

Vanuit deze gondel heb je een mooi uitzicht.

Vanuit de gondel Fuorcla - Vorab

En ik zat niet in zo maar een gondeltje, maar in het gondeltje daar door Heiko Scheuerle is gelakt en geschilderd!

De gondel Fuorcla - Vorab

Chapeau, Heiko!

En ik had geluk, want hoewel de gletscherliftjes om 15:15 zouden sluiten, kon ik een paar minuten later toch nog mee omhoog!

De zoveelste halflege piste van de dag, heerlijk!

De Vorab gletscher

De Vorab gletscher

Vervolgens lekker naar beneden geskied, nog een keer het stoeltje van Mutta Rodunda genomen, en de dalafdaling naar Flims ingezet...

Vanaf de 10 richting Flims

Die dalafdaling was er helaas wat slechter aan toe dan gister, dus ik moest nog even mijn ski's uit doen.

De dalafdaling naar Flims

Ondanks de stroomstoring was het toch weer een prachtige dag - morgen maar weer proberen de afdaling van de Vorab naar Alp Ruschein te doen!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home