Tuesday, January 30, 2007

Een heerlijk weekje Tignes - dag 4: verse sneeuw

dag 1 - dag 2 - dag 3 - dag 4 - dag 5 - dag 6

Eigenlijk klopt de titel van deze post niet helemaal, want hij begint 's avonds laat op dinsdag, de derde dag. Als ik voor het slapen gaan naar buiten kijk, is het eindelijk goed begonnen met sneeuwen.
Zonder flits ziet dat er zo uit:
DSCF1845
En met flits zo:
DSCF1848
's Ochtends natuurlijk weer op tijd opgestaan, om in een mooie witte wereld terecht te komen. Vanwege de verse poeder, ook op het weggetje, nemen we dit keer niet het busje naar de piste maar gaan we over de weg.
DSCF1849
Dat vond ik trouwens niet echt een succes, mijn nieuwe ski's, die erg goed bevallen, wil ik niet beschadigen, dus ik doe het erg rustig aan. Waarschijnlijk was lopen sneller geweest dan dit 'skiën'.

Eenmaal beneden aangekomen staat er een grote rij voor de Sache gondel. Hij was nog niet open. Waarschijnlijk vanwege de lawine's die ze aan het ontketenen zijn - tijdens de weg naar beneden hoorden we een aantal zeer harde en doffe knallen.
Dan maar de Brévières stoeltjeslift in, die wel draait. Het is een traag liftje, maar deze morgen geeft dat niks want het is 100% genieten van de witte wereld.
DSCF1850
DSCF1853
Vreemd genoeg is in Les Boisses de stoeltjeslift Boisses ook niet open, dus moeten we weer afdalen naar Les Brévières, waar de Sache gondel inmiddels wél open is. Er is duidelijk genoeg sneeuw gevallen, want het stukje skiën van Les Boisses naar Les Brévières is al een waar genot.

Eenmaal aangekomen met de Sache kan het echte skiën beginnen! Overal ligt een dekbed van witte fijne poeder. Hoewel de meeste pistes helaas wel zijn geprepareerd, vind je tussen en naast de pistes overal een perfecte laag poeder.

Prima terrein om mijn nieuwe ski's, Salomon 1080 Foil's, eindelijk eens te testen in de poeder. De hele week gedroegen ze zich al prima op de piste. Ondanks hun forse breedte ten opzichte van mijn oude racecarvers (Atomic GS 9.21), skiën ze absoluut niet moeilijker. Korte bochten gaan prima, lange bochten en carven ook. Heb het gevoel dat de kantenwissel wel een tikje trager is, maar absoluut niet vervelend.

Ze lijken wel iets eerder te beginnen met klapperen dan mijn Atomics, maar met wat meer druk viel dat ook wel mee. Heb er in elk geval wel 75 km/u geskied, iets wat me op mijn Atomics net niet gelukt is.
En vandaag dus de poeder test: ook daar zijn ze dik voor geslaagd! Ze drijven duidelijk een stuk beter dan mijn smalle Atomics, maar draaien ook fijn in de poeder. Echt heerlijk dus! Waar ik op mijn oude ski's vaak wat moeite had om boarders bij te houden in de poeder, ging dat nu prima. Dik tevreden dus over deze speelse latten!

Bovenaan de Marais lift schrikken we ons nog een ongeluk, want er wordt een lawine opgewekt op misschien een meter of 50 afstand. Hoop dat je het op onderstaande foto een beetje kan zien.
DSCF1856
Van dit lawinetje heb ik nog wat meer foto's gemaakt - als ik tijd heb zal ik de foto's wat proberen te vergroten dat het wat beter zichtbaar wordt - dan kan je de lawine ook echt volgen.

Het feest wordt nog groter wanneer de zon langzamerhand gaat doorbreken.
DSCF1862
De uitzichten die nu naar voren komen zijn echt prachtig!
DSCF1868
DSCF1869
Bovenstaande foto's zijn genomen in het gebied tussen Val d'Isere en La Daille in, net als dit kleine stukje film (ook met mijn fototoestel genomen).

Het was hier trouwens rustig op de piste. Eigenlijk was het de hele week wel redelijk rustig op de meeste pistes, uitzonderingen als de Double M en de Trolles daargelaten.
DSCF1874

Op onderstaande foto zie je, als ik het goed heb, in de verte de Manchet Express lift lopen.
DSCF1875

DSCF1876

Ook in het dal van Val d'Isère lag redelijk wat sneeuw:
DSCF1884

De mooiste piste die we vandaag genomen hebben was de, niet geprepareerde, Face piste boven Val d'Isère - niet te verwarren met de rode piste met dezelfde naam bij Tignes! Wat lag die er super bij! Als je daar net iets naast de piste skiede kwam de poeder af en toe tot boven je middel! Heerlijk. Helaas heb ik geen foto's van deze piste...

's Middags nog de zwarte Silène piste gepakt, waar ook een lekker laagje poeder lag:
DSCF1888

DSCF1892

De laatste foto alweer van vandaag:
DSCF1894
Aan de sneeuw op de boom kan je goed zien dat de wind hele nacht vanuit één kant gewaaid heeft.

Samenvattend: één van de mooiste dagen van deze week Tignes!

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home